De Franse JUMO-dochteronderneming in Metz levert temperatuursensoren voor de aslagers van de draaistellen van de nieuwe Alstom Avelia Horizon hogesnelheidstreinen. De Franse staatsspoorwegmaatschappij SNCF (Société nationale des chemins de fer français) heeft 100 van deze treinen besteld, die vanaf 2023 zullen worden ingezet als onderdeel van de TGV-vloot, de tegenhanger van de Duitse ICE-serie.
De Avelia Horizon is een van de treinen met de kleinste ecologische voetafdruk op de markt. 97 procent van de treinset is recycleerbaar. Dit maakt de nieuwe generatie 20 procent zuiniger en aanzienlijk minder energie-intensief. De treinen, TGV™-M genaamd, bieden plaats aan 740 passagiers, 140 meer dan in de vorige treinen.
Alstom koos JUMO Frankrijk als partner voor de levering van de HABD (Hot Axle Box Detection) temperatuursensoren, niet in het minst omwille van de jarenlange succesvolle samenwerking. Deze zijn gemonteerd op de draaistellen van de hogesnelheidstreinen. Deze sensoren maken deel uit van het BMS (Bogie Monitoring System) en spelen een cruciale rol omdat zij rechtstreeks zijn aangesloten op een alarmsysteem dat bij oververhitting van de aspotten kan leiden tot een totale stilstand van de trein.
De JUMO sensoren zijn op maat gemaakt en speciaal ontwerpen voor inzet onder extreme omstandigheden zoals hoge temperaturen, trillingen en vochtigheid. Zodoende kan aan de de vereiste normering worden voldaan.
JUMO's jarenlange ervaring in de veeleisende spoorwegindustrie stelt haar in staat aan de hoge verwachtingen van Alstom te voldoen. De huidige bestelling omvat de levering van enkele duizenden temperatuursensoren voor de eerste 50 treinen. De productie startte eind 2020 en de leveringen zullen worden gespreid tot 2025.